Seznam zdravotních pomůcek hrazených VZP ČR
Zdroj: - stránky VZP ČR:
https://www.vzp.cz/poskytovatele/ ciselniky/zdravotnicke-prostredky
Jak vyhledat pomůcku ??
a) - Zvolte typ pomůcky a klikněte na tlačítko "nastavit")
- zobrazí se všechny pomůcky zvoleného typu NEBO
- klikněte na tlačítko "Vyhledávání pomůcek" a do pole formuláře napište název pomůcky (např. lůžko polohovací, matrace, krytí apod.) - potom klikněte na tlačítko "Vyhledat".
Informace k seznamu pomůcek: sloupec kód VZP = kód pomůcky, který uvádí lékař na poukazu pro výdej pomůcky sloupec cena = max.prodejní cena pomůcky bez úhrady zdravotní pojišťovnou (např.pro samoplátce) sloupec dopl. = max. doplatek ceny pomůcky pacientem po započtení úhrady zdravotní pojišťovnou (ZP).
Seznam pomůcek je převzat ze stránek VZP ČR, bez záruky.
Aktualizováno: - únor 2021 |
Právo pacienta přijmout doporučenou léčbu:
Pacient musí předem souhlasit s každým zdravotnickým výkonem (očkováním, RTG, odběrem krve, infuzemi, aplikací léků, EKG, sono, kolonoskopií apod.). Bez souhlasu pacienta je možné zdravotnický výkon provést v případě povinné léčby, u příznaků duševní choroby nebo intoxikace, pokud pacient ohrožuje sebe nebo jiné osoby, a v případě úkonů k záchraně života. Léky a léčbu lze aplikovat bez souhlasu pacienta tehdy, pokud se pacient vzhledem ke svému psychickému stavu chová tak, že by mohl ohrožovat sebe nebo jiné osoby (např. v případě pokusů o sebevraždu, kdy jsou nemocnému podávány léky i proti jeho vůli, dále u epileptiků, diabetiků nebo u úrazových stavů). Svůj souhlas s léčbou může pacient odvolat, po řádném poučení o důsledcích ze strany lékaře musí být pacientovi vyhověno, lékař si vyžádá písemné prohlášení pacienta - "reverz", který je pacient v takovém případě povinen podepsat. Skutečnost, že pacient odmítne navrhovanou péči nezakládá lékaři právo na odmítnutí pacienta dále léčit.
Právo pacienta žádat o přešetření postupu zdravotní péče:
Dle zákona č. 48/1997 Sb. má pacient právo podat návrh na přezkoumání kvality poskytované péče - podává se vedoucímu zdravotnického zařízení nebo jeho zřizovateli, příp. také na Českou lékařskou komoru nebo na zdravotní pojišťovnu, u které je pacient registrován. Má-li pacient podezření, že při stanovení diagnózy nebo při jeho léčbě nebylo postupováno správně, je nejdříve nutné obrátit se se stížností, požadavkem na přešetření na primáře lůžkového oddělení nebo na náměstka pro léčebně preventivní péči, příp. na ředitele nemocnice, kde byl pacient hospitalizován, u ambulantní péče potom na ředitele polikliniky nebo soukromého zařízení. Pokud se pacient obrací na zdravotní pojišťovnu, je vhodné kontaktovat kontrolní odbor zdravotní pojišťovny. Nejčastěji se pacienti obracejí na zdravotního radu, který vydal registraci zdravotnického zařízení. Došlo-li při poskytování zdravotní péče z nedbalosti k trestnému činu ublížení na zdraví, potom je nutné podat trestní oznámení na Policii nebo na Státní zastupitelství. Pokud se podává stížnost na neodborný postup nebo neetické jednání zdravotníků při léčbě pacienta, potom stížnost musí obsahovat uvedení místa, kde k pochybení došlo, adresu zařízení, jméno a funkce zdravotnického pracovníka, který se pochybení dopustil, konkrétně kdy a co se stalo a v čem spočívá pochybení zdravotníků. Podává-li stížnost třetí osoba, musí mít od poškozené osoby souhlas, pověření k podání stížnosti, k jednání za tuto osobu, toto neplatí v případě, že si stěžuje na špatnou péči rodič nezletilého dítěte.
[99]
|